Dag 8 & 9 ( zaterdag en zondag) - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Lotte, Olivier, Eveline en Filine - WaarBenJij.nu Dag 8 & 9 ( zaterdag en zondag) - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Lotte, Olivier, Eveline en Filine - WaarBenJij.nu

Dag 8 & 9 ( zaterdag en zondag)

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte, Olivier, Eveline en Filine

21 Juli 2013 | Nepal, Kathmandu

Namasté!! Ook gister hadden we een lange dag dus vandaag dat ik gister en vandaag even samenvoeg.

Gister, onze vrije dag, hebben we goed benut! Vroeg uit de veren om Pashupatinath en Swayambhunat te bezoeken. Het was suuuuuper lekker weer dus de perfecte dag om de toerist uit te hangen en tegelijkertijd bruin te worden!

Pashupatinath is een gebied waar verschillende gebeurtenissen plaats vinden. Er staat een grotr tempel waar alleen hindoe's in mogen, loslopende stieren, Saddhoes ( oranje, eng gekleede mannen die vanaf een bepaalde leeftijd er voor kiezen om zonder bezittingen te leven), openbare begravenissen aan de rivier, apen, heilige vrouwen ook in het oranje, mini-vruchtbaarheids tempeltjes, een berjaarden tehuis die daar gratis mogen verblijven als ze niemand anders meer hebben en veel arme/gehandicapte bedelaars van alle leeftijden.
Erg indrukwekkend dat je de crematies van een afstandje kon zien. Vooral omdat we de hoofdrn en voeten van de lijken onder de vuurstapels uit zagen komen.
We hadden daar ook een gids gehuurd die ons rondleidde en van alles over het Hindoeïsme vertelde. Bleek dat er tot 1972 een regel bestond dat wanneer de man overleid zijn vrouw levend verbrand moest worden. En ga zo maar door, voor alles hebben ze wel een regel of een excuus voor (zelfs moord keuren ze goed omdat er altijd een goede reden achter zou zitten).

Swayambhunat is een hele grote tempel met blauwe ogen erop. geschilderd. Een andere naam hiervoor is de apentempel omdat er bljjkbaar veel apen rond lopen ( we zagen er alleen meer in Pashupatiemat haha ). Het was wel heeel gaaf. We moesten wel honderd trappen op lopen tot we op de top kwamen waar de grote tempel staat. Maar wat een uitzicht hadden we daar!! We waren in het midden van Kathmandu en konden rond de tempel lopen zodat we alles goed zagen. En wat hadden we een geluk want er stond een klein restaurantje op de top waarr we een heerlijk pizzaatje hebben genuttigt ( Filine had rijst, maar daar hadden olivier, eveline en ik genoeg van haha ). Met een volle maag, een fotosessie en verbrande schouders en nekken gingen naar beneden opzoek naar een taxi terug naar Kapan.

Toen we bij ons huisje aankwamen gingen Filine, juliana ( 1 van de 2 nederlandse meisjes die ook komen helpen op de school voor 1 weekje) en ik gelijk door naar de grote supermarky samen met Nawang om boodschapjes te doen voor het avond eten. Waaaant wij gingen Nederlands koken voor heel het huis. Dus wat gaan we dan bereiden ?? Juist, geen boerenkool met worst of een lekkere andijviestampot maar gewoon een overheerlijke pasta pesto met kip en tomaten en als voorgerecht mozzeralla met tomaat en olijfolie. Gelukkig vond iedereen het lekker behalve de kleine koenchang ( dochter van Nimto).
Na een potje kaarten met de kindertjes van Nimot en Nawang gingen we uitgeput naar bes want de volgende dag (jaja, zondag) ging gewoon weer de schoolweek beginnen.

Dus vandaag zijn we weer met goede moet opgestaan om weer te knutselen en les te geven aan de Nepaleese poeppies. De helft van ons ging engels geven en de andere helft een poging doen om een knutselwerkje uit een boek na te maken. Na 1 gelukt vogeltje in een hartje werden deze al gauw ingeruilt voor eigen creaties wat we eigenlijk helemaal niet erg vonden. We waren juist blij dat ze lekker zelf aan de slag gingen on wat nieuws te maken.

In de middag gingen Filine en ik samen met Nimto en zijn tweeling eindelijk nieuw speelgoed/ sportspullen kopen. Na wat overleg en zoektochten hebben we uiteindelijk bijna alles van ons lijsje af kunnen schrapen! We gaan de goede kant op!

Vanavond gaan we uiteten, waarschijnlijk in Boudhanath waar we al eerder geweest waren, samen met de twee nederlandse meisjes. Ook al regent het pijpenstelen en zijn er al delen in het dal overstroomt gaan we gewoon door hahha. Ben benieuwd!

Foto's worden geplaatst, er staat ook al een zooitje op facebook voor de fanatiekelingen onder ons.
Xjes van de Nepal groeppaa

• 22 Juli 2013 - 20:50

Frits En Marie-Anne Kalff:

Lieve Eveline en vrienden,
    Wat een leuke en enthousiaste verhalen! Jullie zullen wel geweldig interessante indrukken krijgen van dit unieke land; wel even wat anders dan wat je hier beleeft. We hopen dat jullie nuttige lessen geven en er veel van meenemen in de komende weken.
    Heel veel plezier en ...pas goed op jezelf en elkaar.
    Veel liefs,
    Opa en Oma Kalff

• 23 Juli 2013 - 11:00

Fam. Schuitema:

Lieve ya-kid's,
    Wat een avonturen en geweldig werk voor die kinderen! We genieten van jullie blogs en foto's. Wat jullie daar doen is precies wat we met de Youth Academy willen bereiken. Al die lachende gezichtjes van die kinderen. Geweldig. Geniet van alle mooie dingen daar. Gaan jullie nog de bergen in?
    Nog een hele fijne tijd gewenst en we verheugen ons op de volgende blog.
    Liefs van ons allen,
    Monique en Rob

• 24 Juli 2013 - 09:03

Judith Spruijtje:

Lieve allemaal, geweldig wat jullie allemaal doen en meemaken. Mozzarella en pasta pesto in Nepal , dat had ik echt niet verwacht. Ben blij dat nimto zo goed voor jullie zorgt en op jullie let. Succes met jullie fantastische werk en avontuur. Liefs judith